Week 3 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

10 November 2014 | Tanzania, Arusha

8 november , week 3

Deze week in de ochtend stage gelopen en in de middag veel de stad in geweest ( waar je kan gaan zwemmen, sporten, internetcafe bezoeken, eten of shoppen).
Ik heb al veel dingen gekocht. Een jurk, een broek, armbandjes, een ketting, masaai en TinkaTinka schilderijtjes ( bekende kunstenaar), Afrikaanse doek, oorbellen, het continent Afrika in tiek hout, een mooi houten beeldje, nieuw shirtje, schoenen en een nieuwe tas. Want ik moet al die spullen toch ergens in kwijt.. Oke als ik het zo opschrijf klinkt het wel heel veel. Toch maar even minderen dan voor ik al mijn geld er door heen jaag. Op de masaai markt zijn ze maar al te blij dat je langs komt. Als je het ene kraampje uit bent begint de buurman meteen; ja en nu hier heen! Kom binnen! De masaai markt is heel groot, ik ben er nu 2 x geweest en nog niet verder gekomen dan de eerste 2 gangen ( er zijn er een stuk of 10). Er is zoveel te zien! Het het is allemaal zo mooi! Heel veel zelfgemaakte sieraden en hout werkjes. Op een gegeven moment ben ik maar foto's gaan maken anders wilde ik alles wel kopen. Gek dat je dan zo snel iets wilt hebben terwijl je er ook gewoon naar kan kijken en het weer weg kan leggen.
Dus vanaf nu ga ik even niks meer kopen..
We gingen ook een stukje lopen ( met 3 andere studenten) over een lokale markt. Dat eens en nooit weer.. Iedereen kijkt je aan, loopt achter je aan, wil van alles aan je verkopen. Als je goed oplet merk je dat je constant achtervolgd word door een zelfde groepje jongens. Hier waren we na een snel rondje gauw weer verdwenen. Als je vanaf deze markt de drukke weg oversteekt kom je terecht bij de Nakumatt ( supermarkt) . Rare gewaarwording want dan duik je opeens weer het beschaafde leven in. Hier komen alleen rijke mensen en wordt je eindelijk een keer niet een half uur lang van boven naar beneden bekeken. Het is ook erg belangrijk om met bedekte benen en schouders te lopen. Uit respect voor de cultuur en het geloof. Ik heb al verschillende verhalen gehoord over mzungu's die bekogeld zijn met eten..
Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat mensen je zo bijzonder vinden en je zo lang aanstaren. Voor Nederlandse gewoontes is hun gedrag erg onbeschoft.
Als ik naar de kinderen zwaai die altijd erg enthousiast op mij af rennen of zwaaien en muzungu roepen, voel ik mij net de koningin! Zelfs mensen met een hogere opleiding kijken tegen ons op (die zouden toch beter moeten weten dat we allemaal even veel waart zijn of je nou wit of zwart bent). We merken dit allemaal ook op onze stages. Dit is een erfenis van de koloniale tijd (neokolonisatie). Ik blijf het ook apart vinden dat er zo veel verschil zit tussen de karakters van de westerse mensen en de Afrikaanse mensen. Alles gaat op z'n elfendertigste en niemand lijkt de behoefte te hebben zijn productiviteit te verbeteren. Ergens ook wel erg relaxed. Ergens ook erg lui.

Verder vrijdag weer bij de voetbal geweest. 2de keer dat ik hier kwam. TGT heet het, een schitterend uitzicht van grasveld en bergen. De training begint om 5 uur ongeveer en eindigt om 7 uur. Dus we kunnen mooi die ondergaande zon zien en daarna pizza eten en drankjes bestellen want het is piek uur!
Ik heb hier 3 andere Nederlanders ontmoet. Met hen kijk ik naar de wedstrijd/ training en eet ik daarna. Het is niet dat ik heel erg van voetbal hou maar het is een zo geheten mzungu plek ( blanke). Er komen veel Europeanen. Dus je kan er leuk contacten leggen, het is altijd erg gezellig. Afgelopen vrijdag hebben we bijvoorbeeld een Fransman ontmoet. Hij loopt stage hier in Tanzania bij een safari bedrijf. Dat was mooi handig want hij kon ons de prijzen vertellen voor safari. Aangezien de Afrikanen er een potje van maken. Ze vragen ongeveer het dubbele dan dat een normale prijs is. Goed oppassen dus dat je daar niet intrapt.

Meestal gaan we iedere donderdag avond naar Viavia. Dit is een club waar ook veel mzungu's komen. Ook erg gezellig! Hier kom je ook veel mensen tegen en maak je snel nieuwe contacten. Er is een karaoke bar ( waar in het begin meestal een aantal lokale jongens hun rap kunsten laten horen die helaas niet zo best zijn), een kampvuur, een dansvloer met westerse muziek en een dansvloer met Afrikaanse muziek. Hier ben ik meestal de hele avond aan het swingen, ik hou enorm van de Afrikaanse muziek! En het is al helemaal geweldig omdat alles in de open lucht is. Dansen onder de sterren, heerlijk.

Stukje over stage:

Het grote verschil tussen fysiotherapie in Nl en in Tanzania vind ik tot nu toe; de pijnbelevenis. De lokale fysio's wezen ons erop dat de behandeling niet te pijnlijk mag zijn en ook geen na pijn mag geven. Want anders komen de patiënten niet meer terug..
Dat was een rare gewaarwording. In Nl zeggen we van te voren nadrukkelijk tegen onze patiënten dat de behandeling pijn kan geven en dat dit positief is.
Er was bijvoorbeeld een vrouw deze week die sinds een jaar of 2 een scoliose aan het ontwikkelen was. Er zijn foto' 's van gemaakt maar er is verder niks te zien. Ik weet niet in hoeverre er ander onderzoek is gedaan zoals het uitsluiten van andere aandoeningen.
Wat onze fysio ging doen was, het toepassen van de infrarood lamp, massage en oefeningen voor de onderrugspieren ( terwijl het probleem thoracaal zit, tussen de schouderbladen). Hij zei dat het probleem in de spieren zit. De rechter kant van de rug ligt hoger dan de linker kant. En volgens hem komt dat omdat de spieren rechts meer ontwikkeld zijn en deze spieren zorgen voor de scoliose...

Onze visie: hoe de scoliose is ontstaan geen idee, zou verder (bloed) onderzoek gedaan moeten worden naar bepaalde afwijkingen. Door de scoliose draait de wervelkolom en dus ook de ribben. Dit kan ook een reden zijn dat het lijkt alsof de rechterkant van de rug meer ontwikkeld is, maar in werkelijkheid gedraaid is(waar door de ribben aan de rechterkant meer naar achter steken).
Daarom is het volgens ons nodig om een onderzoek te doen naar de beweeglijkheid van de thoracale wvk en de ribben. Deze vervolgens zo nodig te mobiliseren en een houdingscorrectie te geven(aangezien deze vrouw met een enorme kyfose staat) .
Vervolgens kan er gestart worden met het trainen van de linker zijde van de rug (aangezien het er wel op lijkt dat er li/re krachtsverschil is) voor we hiermee starten gaan we wel eerst de kracht meten.

Wij hebben deze visie voorgesteld en samen overlegd. Maar helaas blijft de lokale fysio zich toch vast houden aan zij infraroodlamp, relax massages en oefeningen die niet relevant zijn. Omdat de patiënt niet te veel pijn mag ervaren anders komen zij niet meer terug. Ook nadat wij hadden uitgelegd dat wij de combinatie van eerst de spieren laten ontspannen en vervolgens trainen (dus weer meer spanning brengen) niet logisch vinden. Of de massage zou toniserend moeten zijn en de oefeningen doel gerichter .

Tijdens de 2 dagen dat wij in de oefenruimte actief zijn komen wij dit probleem vaak tegen. Veel mensen komen met rugklachten. Veel Afrikanen hebben een vergrootte lordose (holle rug) en dit kan gecorrigeerd worden door houdingsoefeningen en het trainen van de juiste spieren en niet alleen door het inzetten van een infrarood lamp en massage.. Ik hoop echt dat dit beeld ooit gaat veranderen. Wij zullen in ieder geval erg ons best doen hiervoor ons steentje bij te dragen.

Verder wordt de fysiotherapie op het zelfde niveau uitgevoerd als in Nederland. Met hier en daar creatieve oplossingen vanwege gebrek aan middelen of geld ( zoals de pin door het bovenbeen voor de tractie wanneer iemand een fractuur heeft).

Zondag gaan we naar een masaai dorp. Ik ben benieuwd hoe dat is..
En deze week ga ik samen met nog 3 andere meiden opzoek naar iemand die dreadlocks in onze haren kan zetten. Dan heb ik een echte Afrikaanse dread :).

10 november,

We zijn ondertussen naar het Masaai dorp geweest. Het was geweldig!
Ik heb gegeten, gedronken, gesprongen en gedanst met de Masaai krijgers.
6 uur rijden over de savanne met uitzicht op de Riff Valley, zebra's, aapjes en een giraffe gezien!

Bijgevoegd foto 's van stage en de ontmoeting met de Masaai.



  • 10 November 2014 - 12:22

    Dorien Van Den Berg:

    Wat een belevenissen Vera! Zowel persoonlijke ervaring, als via stage.
    Ik hoop ook dat je genoeg ruimte hebt in je koffer ;-)
    Groetjes, Dorien

  • 10 November 2014 - 19:01

    Jans:

    Geweldig Vera,
    Leuk hoe je het opschrijft. Zeker ook de ervaring of men nu relaxt is of lui?
    Niet verder denken dan de dag lang is?
    Verandering kan en mag niet te snel toch.
    Maar ongelooflijk dat je dit en wij ook een beetje mee mogen beleven.
    Tot de volgende keer.

  • 11 November 2014 - 14:33

    Vera:

    Bedankt voor jullie reacties!
    wij hebben de klok in Afrika hebben ze de tijd...
    groetjes!

  • 13 November 2014 - 09:16

    Betty:

    Je hebt er weer een mooie brief van gemaakt met alle indrukken die je hebt opgedaan.
    Dat jij in een voetbalstadion komt... Dat je inmiddels op safari bent geweest..
    de Afrikaanse spullen die je koopt. Wat doe je veel ervaring op! Geniet ervan!
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 December 2014

Week 9

17 December 2014

Week 8, Zanzibar

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

03 December 2014

Week 6 (Hadzabe)
Vera

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 8514

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

18 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: