Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

09 December 2014 | Tanzania, Arusha

Week 7

Na mijn stage op maandagochtend ben ik samen met Alice opzoek gegaan naar blond fake hair (Alice heeft heel kort haar..) Wij willen allebei 1 dread laten zetten. We zijn in de tuuk tuuk van hot naar her gereden maar geen fake hair..
Ook hebben we weer kennis gemaakt met de Afrikaanse manier van zaken doen.
Gister hadden we nog gebeld en was alles oke. Ze zeiden dat zij wel een plek wisten waar we fake hair konden halen en dat zij die 1ne dread wilden zetten.
Vandaag konden ze geen blond fake hair vinden en vonden ze 1 dread te weinig om te zetten..

Dinsdag hadden wij na stage nog een poging gedaan. Weer te vergeefs. Najoua heeft haar haar laten invlechten aan 1 kant. Dat is echt heel mooi geworden!
Voor nu laat ik mijn haar maar voor wat het is
Ik doe deze dagen een beetje rustig aan om bij te komen van mijn safari naar Lake Eyasi. Want vrijdag vertrek ik weer voor 4 dagen op safari..

Woensdag was ik een dagje vrij. Ik heb in een internet café wat dingen opgezocht voor stage en mijn blog van de vorige week Online gezet met wat foto's.
Ik heb even rustig de tijd genomen om alle foto's te bekijken en te bedenken wat ik allemaal al wel niet heb gedaan!
Er staan al zo ongeveer 800 foto's op mijn USB!
Fijn om even stil te staan bij wat ik allemaal al heb beleeft hier.
Ik heb echt zo veel gedaan, gezien en geleerd in dit land.
De tijd lijkt nu ook sneller te gaan dan in het begin. De dagen vliegen..
Goed dus om af en toe even bewust te worden van mijn avontuur hier, hopelijk gaat de tijd dan wat langzamer..

Verder was deze dag mijn wekelijkse handwas weer aan de beurt.. Daarna ben ik met Najoua wat gaan drinken in de stad. Later zijn we nog naar de markt gegaan en heb ik hele mooie stof gekocht voor een Afrikaanse jurk die ik ga laten maken.

Donderdag ochtend ben ik naar stage geweest. Judith ging mee om te kijken hoe het bij mij op stage is. Judith is ook een student (geen fysio) die hier verblijft in onze groep. We waren met een groep van 18. Ondertussen zijn er 5 vertrokken. Zondag vertrekken er 2 en morgen 4. Ze gaan allemaal nog door reizen naar Dar es Salaam of Zanzibar.
Volgende week donderdag vlieg ik met Najoua naar Dar es Salaam. We verblijven daar tot zondag (it's Africa so am not sure about that..) en dan , wanneer we zin hebben pakken we de boot naar Zanzibar. Daar geniet ik van mijn laatste weekje..
Ik moet er niet aan denken dat ik hier wegga. Het is hier zo relaxed en mooi, lekker weer.. Ik ga dit land echt enorm missen! En ik ga zeker terugkomen!
Maar ik verheug mij er natuurlijk wel op iedereen weer te zien en weer te gaan paardrijden met Savanna.
Want ook al is de natuur hier nog zo mooi, de Nederlandse bossen in de Veluwe zijn ook niet verkeerd!
Maar ik zou willen dat ik in Nederland net zo om kon gaan met tijd als we hier doen.

Verder heb ik deze dag in een internet café verslagen gemaakt voor school en weer met Najoua afgesproken.
Aan het einde van de middag kreeg ik een berichtje van Henry (de man die vorige week precies rond dezelfde tijd ook een berichtje stuurde dat mijn safari naar Lake Eyasi niet door kon gaan..).
Het leek er even op dat het zelfde weer ging gebeuren.
Hij probeerde meer geld bij mij te krijgen voor de safari.
Hij zij dat de prijs verhoogt was van het park en dat hij meer geld nodig had.
Najoua en ik zijn toen naar het safari bedrijf gegaan van de mensen waarmee wij ook naar Arusha National Park zijn geweest. Omdat we deze situatie niet vertrouwde..
Ik vroeg hun of het waar was wat deze man vertelde.
Het was niet waar.. De prijzen waren niet verhoogt en hij kon deze safari gewoon voor ons regelen met het geld dat hij al had (ik ga met nog 2 andere mensen).
Na wat heen en weer gebel en een aantal scherpe woorden heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat we gewoon konden gaan.
Henry baalde en gaf toe dat hij een fout had gemaakt.
Niet zo'n slimme actie van hem om binnen 2 weken dezelfde fout bij mij te maken.

Het was ondertussen al laat geworden dus besloten we met z'n allen te gaan eten.
We hadden kip en brood gehaald met salade. Het was een gezellige boel! Echt op z'n afrikaans, iedereen is welkom.
De lokatie was indrukwekkend, we bevonden ons in een mega villa in de villa buurt van Arusha.
Dus ik kan wel zeggen dat ik van de bosjes mannen tot de villa wijken alles van arusha en zijn omgeving heb gezien.

Vrijdag ochtend, Op het moment zit ik in de auto op weg naar onze safari. We hebben er heel veel zin in en de sfeer is goed.
Nu alles achter de rug is zijn we opgelucht dat we nu onderweg zijn.
Maikel is onze driver, wat een verademing is want hij praat heel weinig..:)
We zijn nu op weg naar Tarangire. Morgen gaan we naar Serengeti, zondag naar nogorogoro en we sluiten af met Lake Manyara op maandag.
Laat maar komen!

Paar uur later..

We rijden kilometers over 1 rechte weg door de open vlaktes van dit land (zie foto's). Het neemt ongeveer 4 uur in beslag om bij Tarangire national park aan te komen.
Overal lopen masaai kinderen die een kudde koeien, ezels of geiten hoeden. In de verte zie ik de bergen van de Rift Vallei.
Het is een geweldig gezicht om dit uitgestrekte landschap te bekijken.

We zijn aangekomen in het 'park'. ik vind dit eigenlijk een verschrikkelijk woord het is gewoon een natuurgebied dat door de mensen beschermd wordt (we mogen de natuur ook wel een keer met rust laten!). We hebben ongeveer 4 uur door het gebied Tarangire gereden en heel veel dieren gezien. Olifanten, giraffen, zebra's, meerkatten, heel heel soorten vogels, dikdik's, wrattenzwijnen, gazellen, impala, grijze duiker en de wilde hond.

Hier na zijn we naar de camp site gereden. Mijn verblijf voor de eerste nacht is een tent met een bed erin. Aan de achterkant heb ik mijn eigen badkamertje in de openlucht. Het is heel mooi!

Zaterdag ochtend, we vertrekken na een ontbijt met black tea with milk and sugar en chapati (soort brood pannekoek) in een lokaal barretje, naar de serengeti. Een uur te laat maar ach, daar ben ik ondertussen wel aan gewend..
Ik bedacht mij opeens hoe het zou zijn als mijn moeder hier zou zijn.
Ik denk dat zij heel erg zou moeten wennen aan de Afrikaanse cultuur. Alle normen en waarden die wij in Nederland hebben en die mijn moeder op haar hart draagt zijn hier moeilijk te vinden.
Zoals iemand vertrouwen op zijn woord, eerlijk zijn, het beste willen voor een ander, je houden aan je afspraak, op tijd komen en ga zo nog maar even door. Nederlanders hechten veel waarde aan vertrouwen, waarheid en zekerheid.
Als ieder mens op de wereld zo zou zijn als mijn moeder zou er overal vrede op aarde zijn!
Maar in dit land kom je niet ver met zo'n instelling.
They will benefit you!
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle mensen zo zijn, laten we zeggen 60%.. Het kan ook niet anders als je in een van de armste landen van de wereld woont en er alleen voor staat.

Onderweg in de auto; Het uitzicht is schitterend. De omgeving is bergachtig alles is groen op de rode aarde. Dit uitzicht gaat zo ver als je kijken kunt..
Nu ik hier weer rijd, richting Lake Eyasi, moet ik denken aan vorige week. Toen was ik aan het jagen met de Hadzabe om deze tijd!
Wat was dat een apart gevoel, zo gaaf.
De geur van de savanne in de vroege morgen. Ik hou het meest van de frisse ochtend en avondlucht van de natuur. Misschien zijn ze nu ook wel aan het jagen..

We rijden door het plaatsje Karatu.
Langs de weg is het weer een toneelstuk van allerlei bezigheden.
Ik hou zo van het ongeorganiseerde van dit land!

Het is onvoorstelbaar hoe snel de omgeving veranderd door verschil in hoogte en dus in klimaat.
Het ene moment is het een dorre vlakte met lage schaarse bebossing met scherpe uitsteeksels, dan weer bergen omringd door oerwoud, vervolgens kom je in een dal waar bijna geen bomen zijn, je ziet overal gras en dieren grazen dan weer rijd je door de savanne. De masaai hebben hier en daar een dorp gebouwd.
De wilde dieren en de stammen met hun vee leven hier samen.
De masaai hoeden hun koeien, lopen door de vallei terwijl er ook zebra's, wildebeesten
zebra's, wildebeesten lopen en giraffen.
Nu weer is alles groen, gras en open vlaktes met aan de rand overal bergen..
Het uitzicht is absurd!
Denk maar aan die natuur documentaires waarin ze met een helikopter kilometers over natuur gebieden vliegen!
Zoiets en dan nog moet je het zien om er een reëel beeld van te krijgen.

We zijn aangekomen bij de Serengeti.
Dit natuurgebied beslaat 14763 Km2 (!!).
De Ngorongoro beslaat 8300 km2 , Lake manyara beslaat 330 km2 en dan is er nog het natuurgebied van Lake Eyasi dat 80 km lang is en Lake natron. Reken maar uit alles bij elkaar..
Het is onvoorstelbaar.
We rijden nu langs duizenden wildbeesten (gnoes) (er zijn er 3 miljoen hier).
Als ik ze zo zie galopperen heb ik echt zin om met Savanna in galop over deze vlakte te rijden! Tussen alle wilde dieren (dromen mag).

In de serengeti hebben we vandaag leeuwen en leeuwinnen gezien, buffels, antilopen, dikdik's, nijl paarden, gazelle, olifanten, zebra's, giraffen , luipaard en veel vogels.
We zitten nu in het zuiden van het gebied.
Dit gebied is zo groot, je kan hier wel een aantal weken op safari en dan heb je nog niet alles gezien.

Vanavond slaap ik in een tent en 40 meter verderop bevinden zich op dit moment 4 buffels!
Het kan zijn dat er vanavond een olifant of buffel passeert langs mijn tent.
In dat geval; stil blijven. In het geval van een leeuw; maak dat je wegkomt!
De maan is vol, het is een adembenemend gezicht met de geluiden van de natuur om je heen.

Het is 6.00 uur in de ochtend.
Mijn wekker gaat en ik zit meteen rechtop in mijn bed. Ik kijk door de hor en zie de opkomende zon.
Wat heb ik nou vannacht gehoord? Ja, ik heb een dier gehoord en hij was heel dichtbij!
Later vroeg ik het aan Maikel en die zei dat het een leeuw was die zijn territorium afbakende.
Wauw! Ik had het dus echt goed gehoord.

Na een ontbijtje rijden we weg. Voor we in de auto stappen loopt er een giraffe langs. Toen we wegreden zagen we een groep van 6 giraffen. Ze liepen achter de bosjes waar wij geslapen hadden..
Als je ooit van plan bent om een safari te doen in Afrika kan ik je aanraden om iets langer door te sparen en niet de goedkoopste weg te kiezen. Het gaat je een hoop problemen besparen.
Wij hadden net auto pech en vertrekken nu 2 uur later dan gepland naar de plek waar we gisteren luipaard hadden gespot.
We gaan terug om te kijken hoe hij zijn prooi oppeuzelt.
Als je een goede safari organisatie hebt krijg je iets terug voor die 2 uur. Nu is het just a waste of time..

Als we aankomen staan er al 6 auto's.
En daar ligt hij dan, het luipaard, in een boom. Het was een mooi gezicht.

Na dat we het luipaard lang genoeg hadden bewonderd zetten wij onze weg voort naar de Ngorongoro.
Dit is een krater die vroeger een berg was nog groter dan de Kilimanjaro (grootste berg van Afrika!! 5895 meter).
Hij is tot uitbarsting gekomen en daarom is er nu een enorme krater.
In de krater lopen veel wilde dieren maar ook de masaai hoeden hier hun vee.
Er is een stukje bos, 1 groot meer en 1 kleiner meer.
We hebben ook vandaag weer heel veel wilde dieren gezien. Zelfs 2 leeuwen die een buffel aan het eten waren.
Ook het uitzicht was weer geweldig..
Na een lange dag kwamen we vermoeid maar voldaan aan op onze slaapplek.
We slapen weer op dezelfde camp site als de eerste nacht.

Maandag ochtend, we rijden maar Manyara national park.
Het is een geweldige omgeving, het lijk een beetje op Arusha National Park. Alles is groen en er zijn heel veel bomen.
We hebben heel veel olifanten gezien in dit park vandaag.
We waren op een gegeven moment midden in een kudde met onze auto.
De gids legde ons op de ramen te sluiten en stil te zijn. Kijk ze niet in de ogen..
Toen kwam de grootste van ik denk wel 4 meter hoog op ons aflopen.
Ze liep op 4 meter afstand langs de auto.. Stopte 2 x om ons te bekijken en liep toen gelukkig verder..

Morgen, 9 december is de dag van de onafhankelijkheid. Sinds 1961 is Tanzania onafhankelijk. Daarom ben ik vrij van stage. Woensdag heb ik mijn laatste dag stage. Donderdag vertrek ik naar Dar Es Salaam.
Ik vind het wel jammer dat min stage er dan weer op zit maar ik heb er heel veel geleerd en daar ben ik heel blij mee.


Het was weer een geweldige week en een fantastische safari!

Liefs, Vera

  • 09 December 2014 - 14:21

    Dorien Van Den Berg:

    Aha... verhaal is af nu! Wat een belevenissen.
    En wat een lieve moeder moet jij hebben :-)
    Geniet van je laatste dagen in Afrika!!!!

  • 09 December 2014 - 14:25

    Vera:

    Haha ja! oeps hij is wel erg lang!! Op die vorige kunnen jullie de foto's bekijken :)
    groetjes!

  • 09 December 2014 - 16:03

    Bettyprins:

    toch weer zoals we van je gewend zijn..... mooie ervaringen die je met ons deelt op papier! Wat zal het indrukwekkend geweest zijn voor je! En de foto's die ik al bekeken heb, zijn erg mooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 December 2014

Week 9

17 December 2014

Week 8, Zanzibar

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

03 December 2014

Week 6 (Hadzabe)
Vera

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 8486

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

18 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: