Week 5 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Vera - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

23 November 2014 | Tanzania, Arusha

Week 5

23 november

weekend Moshi, (stadje zo'n 2 uur rijden van Arusha)

Eerste indruk; het is hier warm!!!!! Wanneer je uit Arusha rijd krijg je meteen te maken met enorme temperatuur verschillen. Arusha ligt hoger en daarom is het daar veel koeler. Buiten Arusha beland je op de savanne, dan voel je de hete adem door je vansjes heen!
(Wauw ik zag net de grootste Boauw boom die ik tot nu toe ben tegen gekomen! ( ik zit in de auto op weg naar de Kilimanjaro). Ik beeld het mij in dat je er met wel 30/40 man omheen kan staan met de armen gespreid en dan vraag ik me af of de cirkel rond is. )
Moshi lijkt op Arusha in het klein, het is er rustiger, er lopen meer vrouwen op straat en meer jongeren. Er zijn veel minder boda boda's en dalah dalah's. Er zijn hier meer moslims. In Arusha zijn meer christenen.

We kwamen gister (zaterdag) om 2 uur smiddags aan in Moshi, we hebben de stad bekeken en wat gegeten. Savonds op het dak terras van ons hotel was het uitzicht op de kili geweldig! Hij was helemaal te zien. Ook de stad was mooi om te bekijken. We hebben 2 bruiloft stoeten gezien. Verder hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan in Moshi.

Ik zou ook eens iets vertellen wat minder leuk is. Aangezien mijn verhalen over alle gebeurtenissen hier altijd lovend zijn. Soms maak je nog wel eens de verkeerde beslissing. Zoals gister. Najoua en ik hebben hier mensen ontmoet die een eigen safari bedrijf hebben. Zij hadden ons vrijdag uitgenodigd om zaterdag op safari te gaan met hun, gratis. En wat deden wij? We zijn niet gegaan omdat we naar Moshi gingen!! Hoe stom kan je zijn. Gister ontvingen wij foto's van hun op blote voeten door de natuur met een kudde olifanten op de achtergrond. Dat was wel even zuur. Als we de dag konden omdraaien waren we zeker mee gegaan op die safari. Gelukkig maakte het uitzicht op het dak terras het wel een beetje goed. Dat had ik niet willen missen.

Ik ga nu iets meer vertellen over wat ik hier allemaal om mij heen zie. Zodat jullie een beeld krijgen van mijn dagelijks leven hier.

We rijden nu langs een overvolle dalah dalah, in de berm bij een waterbronnetje zitten een paar kinderen zichzelf en hun kleren te wassen. Als ze mij voorin de auto zien zitten beginnen ze breed te glimlachen en mazungu te roepen.

Elke belevenis die ik hier op straat zie van het dagelijks leven is een foto waard. Ik kan mij voorstellen dat professionele fotografen hier helemaal los kunnen gaan.
Ondertussen ben ik er ook bijna 1 geworden want Najoua heeft een spiegelreflex camera en daarmee zit ik voor in de auto. Ik maak foto's om mijn verhaal duidelijker te maken..

De mensen, zo puur bezig met hun dagelijkse activiteiten. Alles loopt door elkaar heen. Een paar voorbeelden...
Een vrouw doet de was, een paar mannen zitten buiten voor hun werkschuurtje onder een parasol te kletsen, hier en daar scharrelt een honden rond.
Meubelmakers zetten hun banken voor hun werkplaatsen neer, op de hoek zitten vrouwen achter hun maïskolven die ze roosteren op een klein soort bbqtje.
De vrouwen die langzaam voorbij lopen met hun mooie gekleurde doeken, de jongens die in hun dagelijkse kloffie aan auto's sleutelen, een vrouw bij haar groente kraampje die probeert de beste prijs te krijgen van een mazungu, de geur van dood vlees als je langs het vlees schuurtje loopt waar ledematen van dieren hangen(zie foto's). Een boda boda (motor) rijder doet een dutje op zijn motor, een herder loopt met zijn schapen langs de weg om ze re laten grazen, een vrouw zit naast een grote stapel stenen die ze in kleine stukjes slaat met een hamer. Een dalah dalah (busje) bestuurder probeert mensen in zijn auto te krijgen door keihard iets in het swahili te schreeuwen. Een paar jongens trekken een kar met zakken voedingsproducten, een man vervoerd metalen lange buizen die hij aan zijn fiets heeft vast gebonden (totaal wel 3 keer zo lang als zijn fiets zelf). Een paar mannen zijn op de hoek van de straat bezig met schoenen te wassen, naast hen ligt nog een hele stapel die ze nog door moeten werken.
Zo is iedereen bezig om op zijn gemak elke dag wat werk uit te voeren. Ja inderdaad precies zoals ik het zeg gaat dat hier, op hun gemak.
Je ziet ook vaak mensen zitten, soms uren op dezelfde plek (op rode coca cola stoelen, zie foto). Of gewoon slapen of liggen langs de kant van de weg.
De mensen zijn hier heel goed in niks doen.
Als je eten of drinken besteld zit je zeker 1 uur te wachten tot je het krijgt terwijl de meeste bediendes om je heen gewoon op een stoel zitten te luieren. ( net zoals nu, we zitten op een terrasje. Ik wacht op mijn ugali. Op de achtergrond bromt een aggregaat omdat de stroom is uitgevallen).

Wat ik ook ongelofelijk vind is wat de vrouwen hier allemaal op hun hoofd dragen. Halve bananen bomen, bossen met takken, hele grote zakken met voedingsproducten erin, onvoorstelbaar. Zo sterk, kaars recht.

Geweldig wat hier allemaal te zien is! En dan heb ik het nog niet gehad over al het mooie gebergte hier en de kleuren en geuren van dit land.

Ik vraag mij soms echt af hoe het komt dat deze mensen zoveel kracht uitstralen, ze zijn allemaal zo zelfverzekerd, ze geloven en vertrouwen op henzelf. Ik heb er nog geen 1 gezien die niet met deze houding rondliep. Terwijl ik vaak een onzekere houding bespeur bij Europeanen. Misschien komt het door de cultuur en door dat deze mensen op zich zelf zijn aangewezen in voor sommigen een hard leven.

Even een tip voor als je ooit in Afrika komt ; Als je naar de wc / gat gaat en je denkt, shit weer een deur di niet op slot kan! Kijk dan even omhoog, grote kans dat er een spijker aan de zijkant van de deurpost zit.. Deze kan je draaien en dan is de deur wel op slot.

Verder heb ik deze week weer mijn weekelijkse handwasje gedaan, buiten bij de was plek achter het huis. Heerlijk om,te doen. Lekker muziekje erbij. Daarna even een korte work out. Squaten, dippen, opdrukken, planken, jog op de plaats. Toch jammer dat ik mijn hardloop schoenen niet mee heb.. Ik ga 1x per week naar de sport school en leef mij dan ong 1,5 tot 2 uur helemaal uit. Heerlijk is dat. Ik mis het sporten van thuis wel.
Maar ik dans hier elke dag op bongo flava (Afrikaanse muziek) dus opzich zit het met de beweging wel goed. Toch ben ik denk ik zeke al 3 kilo aangekomen. Het eten is hier zo vet!
Verder ben ik woensdag bij Josephine thuis geweest ( een vrouw die ik ken via de andere mazungu's waarmee ik ook naar de kerk ging). Zij heeft mij geleerd ugali te koken.
Vandaag zijn we ook nog bij een waterval geweest. Dat was ook heel mooi.

Ik geef onze chauffeur een snoepje, hij gooit het plastic uit het raam. Ik stop het in mijn tas. Nou begrijp ik waar al dat vuil (zelfs buiten de stad in de savanne) vandaan komt, het ligt overal verspreid. Plastic, plastic en nog eens plastic!

Oja, wat ik ook nog wel leuk vond; ik ging om met 2 lokale mensen (kwamen uit Dar Es Salaam en zijn nu weer terug daar naar toe), ze zeiden dat ze artiesten waren. Ik geloofde dat natuurlijk wel maar had niet verwacht dat ze zo goed waren! Want toen ik vanavond ging zoeken naar bongo flava muziek kwam ik hun clips tegen. Voor als je het leuk vind: AIKA & Nahreel - usinibwage

Liefs,

Tot de volgende keer

  • 24 November 2014 - 12:48

    Dorien Van Den Berg:

    Wat een feest om je verhalen te lezen. Alle kleur en geur SPAT er vanaf :-)

  • 24 November 2014 - 16:44

    Jans:

    Ik dacht daar komt het, iets wat tegen is gevallen. Je zou etc. Toen dacht ik iemand heeft je beroofd of kwamen niet opdagen of noem maar op. Het was een keus die je moest maken uit twee geweldige dingen. En ja je kan niet alles hebben.
    Leuk om te lezen over het straatbeeld. Het doet mij terug denken aan Nepal.
    Groet,
    Jans

  • 25 November 2014 - 20:24

    Helma:

    Hey Vera, wat ontzettend leuk om te lezen!
    Het lijkt me een erg byzondere ervaring.
    Ik blijf je verhalen zeker volgen.

    X Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 December 2014

Week 9

17 December 2014

Week 8, Zanzibar

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

09 December 2014

Week 7, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro , manyara

03 December 2014

Week 6 (Hadzabe)
Vera

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 8520

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

17 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

18 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: